Keskustelu Pisararadasta jatkuu

Valtiovarainministeri Antti Rinne pyrkii painostamaan lisätalousarvioon alkurahoitusta ns. Pisararadalle. Hankkeen kokonaiskustannukset, jotka jäisivät seuraavan hallituksen katettaviksi, ovat 2 miljardin molemmin puolin. Hallitusohjelmassa, jonka myös sosialidemokraatit ovat hyväksyneet, todetaan, että liikenneinvestoinnit toteutetaan tuottavuusjärjestyksessä. Alun alkaen Pisararadan tuottavuus näytti siedettävältä. Se maksaisi itse itsensä takaisin puolitoistakertaisena. Laskelmassa havaittiin kuitenkin megaluokan virhe. Pisararata ei korjatun laskelman mukaan maksaisi takaisin kuin korkeintaan puolet sen kustannuksista. Liikennehankkeita, jotka maksaisivat itsensä takaisin kaksinkertaisena, on runsaasti.

Yhden miljardin menettäminen Pisararadan rakentamisessa on suunnilleen yhtä paljon kuin Suomen kansantalouden vuosikasvu nykyään. Helsinkiin suuntautuva junaliikenne voidaan hoitaa monella muulla tavalla niin, että kapasiteetti kasvaa viidenneksen. Valtiovarainministeri ajaa hanketta, joka on taloudellisesti täysin kestämätön. Kokoomuksen ryhmässä huolestuneiden joukko on kasvanut. On ihmeteltyt, kuinka näin heikoin perustein ajetaan hanketta. Keskeisenä perusteena on, kun on sovittu, ja sopimuksista on pidettävä kiinni. Uusien laskelmien puitteissa on syytä todeta, että sopimus on tehty väärän tiedon varassa, eikä pisararataa kannata toteuttaa heikon tuottavuuden takia.